Thursday

TAHUN BARU 2010 + GERHANA BULAN

Selamat tahun baru 2010 diucapkan kepada semua. Semoga tahun ini akan menjadikan kita lebih maju dalam setiap bidang kebaikan yang kita lakukan. Pada tahun ini 1 Jan 2010 begitu istimewa sekali. Ini kerana pada tahun ini akan berlakunya gerhana bulan separa. So PEKOMPERIAN dan orang ramai boleh melihat gerhana bulan ini bermula jam 1.17 pagi sehingga 5.28 pagi. Kemuncak gerhana dapat dilihat pada jam 3.24 pagi.
Menarik kali ini ia berlaku ketika fenomena di panggil "Blue Moon". Untuk "Blue Moon" berlaku amat jarang, iaitu setiap lebih kurang 2.5 tahuh. Untuk ia berlaku pada awal tahun baru masehi lagi jarang, iaitu setiap 19 tahun. Dan mengikut maklumat dari NASA, untuk 1000 tahun akan datang, kombinasi Blue Moon dan Gerhana Bulan akan berlaku hanya 11 kali sahaja, atau sekali dalam setiap 19 tahun!
Bagi umat Islam, Nabi SAW mengajar kita untuk melakukan solat gerhana. Ketika berlakunya gerhana pada zaman Nabi SAW, maka Nabi SAW dan sahabat akan berada di masjid. Semoga kita dapat beramal...

2 ulasan?:

Bazzstary said...

tanx 4 da in4...wat ar entri kaifiah wat solat gerhana lak

Wife Wise said...

gambar kt sebelah kanan tu gambar gerhana matahari..